On the road again - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Lisa verstegen - WaarBenJij.nu On the road again - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Lisa verstegen - WaarBenJij.nu

On the road again

Blijf op de hoogte en volg Lisa

18 Juni 2015 | Tanzania, Arusha

HAKUNA MATATA,

Nee hoor ik ben nog niet terug in het Belgenlandje ! Ik ben momenteel samen met Viktor nog wat aan het rondtrekken hier in het prachtige Afrika...

we zijn vertrokken vanuit congo.... op naar de grens dit keer zonder visa voor Zambia.. we hebben het allemaal daar aan de grens van kasubalesa geregeld... Als je tijd hebt doe het dan zo, ben je gehaast , zorg dan dat je je visa al geregeld hebt. En ja hoor weer open uw mond en een pistool met een laserstraal die uw temperatuur zou meten voor de ebola een papierke en ge kunt de grens oversteken.

maar goed met ons visa van zambia konden we al vetrekken... Hadden we een plan.. nee niet direct gewoon ergens aankomen en onze eerst nacht zou in Ndala zijn.. eens aangekomen in Ndala was onze eerste stap op zoek gaan naar een plaats om oons eten te kopen.. dat leek al niet te moeilijk.. om de hoek was er een supermarkt waar we en brood en choco konden vinden... we kozen er ook voo rom al wat pasta, en kaassaus te kopen kwestie van toch eten te hebben moesten we niets vinden...

Na de supermarkt was de zoektocht naar slaapplaats geopend...aan een nonneke vragen bleek een goede optie te zijn zij wees ons de weg naar een guest house aan een kerk... En grappig....Bijbels te vinden op het nachtkastje, met veel liefde voor de mensen die gelovig zijn maar ik ben net nog niet tot dat stadia gekomen om elke dag een bijbel vast te pakken... Maar we hadden een bed, douche met koud water en een wc... We waren gelukkig, we hadden een bed. Aan onze dame van de keuken hadden we gevraagd of we zel fmochten koken.. haha euh weer typisch Afrikanen dat we den elletriek moesten betalen zeker.. en dan viel den elletriek nog uit... haha!!!

Volgende morgen, op naar de volgende uitdaging...we hoorden dat we naar Mposhi konden gaan en van daar uit ofwel detrein ofwel de bus richting Tanzania konden nemen. Daar wilden we wel een gokje op wagen... dus op naar Mposhi, op de bus nogal een hobbelige weg en met wat heen en weer geschud kwamen we ook veilig aan in Mposhi... aangekomen daar was het 14:00 en hoorden we van de lokale mesen dat er een trein zou vetrekken om 16:00!! Ja het geluk stond wel aan onze zijde en besloten maar eens te gaan kijken naar de kostprijs en de duur van het traject... we werden op een wachtlijst geplaatst en moesten om 15:00 nog een terug gaan... de treinen hier in Afrika zijn slaaptreinen en je had 3 klassen eigenlijk 4 maar je kon kiezen...

1ste klas ofwel voor de bange blanke rich people, ofwel een cabinneke met 4 bedden(zetels). tweedeklas hetzelfde maar dan 6 bedden. derdeklas is gellijk aan ofwel zetels zoals in een bus ofwel zetels zoals wij in een trein kennen maar dan voor zo`n 36 uur afhankelijk van waar je naartoe moest... na de vraag of ze ons zouden bestelen in tweede klas besloten we tweedeklas te kiezen... Nu konden we niet samenzitten.. want hier moeten mannen en vrouwen appart slapen, zitten. Ochja eens iets anders en zo kwam ik in een wagon terecht met gezellige vrouwen die voor me zilden zorgen.... en we kregen respect van de lokale mensen dat we tweedeklas gekozen hadden en niet eerste klas zoals vele blanken uit schrik dat ze alles zouden stelen...

Trein nemen in Afrika ik raad het iedereen aan... P R A C H T I G je gaat letterlijk door de natuur en steunt lokale dorpjes door hun te steunen door de lekkerste bananen en appelsienen te kopen... Maar 48 uur werd al snel 50 uur al snel 55 en tot slot zo`n 58uur op een trein tussen het prachtige landschap... de laatste uren waren voor mezelf het lastige ik wilde heel graag aankomen en er zat een iets wat onvriendelijke vrouw bij me in het cabin, ze vond het nodig om met haar voeten laat ik zeggen lange teennagels in men zij te porren, dat was voor mij de moment dat ik Viktor aansprak om een te gaan drinken in de barwagon wat zich naast onze wagon bevond.

Die nacht kwamen we aan in DAR ES SALAAM ... wel om 2:53 we wouden dus de nacht moesten spenderen in het station aangezien dat zelf de lokale mensen zeiden dat Dar niet zo veilig was `snachts... wakker blijven, vermoeid, willlen eten, willen slapen... om 7:00 besloten we naar de stad te trekken... we vroegen de weg en ze vertelden ons dat het zon`n 60 min wandelen was... wel eeuh 60 min als dat zo zou zijn in Congo is dat zo`n 15min de overdrijvers omdat ze graag willen dat we een taxi nemen... na 15 min wandelen en het steeds weer vragen aan de mensen bleek het nog steeds altijd recht door te zijn ... wij in Belgie gebruiken dat als we het niet weten... we wisten niet goed of dat het kwam door dat ze ons niet echt begrepen of omdat ze het niet wisten.. hier in Tanzania is het dus swahili`s maar swahili bora en dus een groot verschil met het swahili van congo... maar na twee uur wandelen kwamen we aan, aan de toeristische dienst... EINDELIJK.. nu zoeken naar een hostel... YMCA zouhet worden... DOUCHEN, ETEN, BIJSLAPEN de volgende doelen van de dag.... vermoeid hebben we ons door de stad gesleept en zijn we een broodje gaan eten..

Het volgende dilemma dat op ons pad kwam was dat we wel graag naar zanzibar wilden gaan maar dat we het te duur vonden 70 dollar om enkel de boot naar daar heen en terug te gaan.. eeuuh waren er geen andere opties? Ja dat waren er zeker maar niet de meest veilige opties... dus ja na wat gesprekken met een lokale artiest zei heij dat we het in Bagamoya ook wel naar ons zin zouden kunnen hebbben en het ook een plaats is die gekend staat rond de historie van de slavenmarkten.. ( aangezien Viktor het wel heeft voor geschiedenis)

voor 5 dollar hadden we een boot naar Bagamoya, en moesten we er niet te lang over nadenken... BAGAMOYA beetje te vergelijken in de woorden van Viktor het Blankenberge van Belgie... voor de mensen die Zanzibar niet konden betalen... maar Bagamoyo is echt mooi, parelwitte stranden en palmbomen... daar zord ik even stil van... ZWEMMEN.. Bagamoyo is een klein stadje met de mogelijkheid om fietsen te huren en zo het stadje aan de kustlijn te ontdekken.. vissersmarkt, geschiedenis, zon, zee, strand en lekker eten.. onze bed en breakfast was net wat weer specialer.. maar dat maakte het wel elke dag grappig... onze man die ons ontving kon geen engels...dus via handgbaar en wat losse woorden swahili probeerden we ons steeds uit te leggen...

Hier in Bagamoyo zijn we aan de praat geraakt met wat lokale artiesten... prachtige werken en gezellige kerels die ons, tijdens onze laatste avond mee wilden nemen naar hun kampvuur en drums... maar omdat er bij de buren iemand was gestorven en er dus stilte en respect heerst voor de buren besloten ze dit niette doen, gingen we dus samen iets drinken en hebben we een kijkje kunnen nemen naar de plaatselijke bokswedstrijd... ochja niet veel speciaals gewoon wat tot rust komen in BAGAMOYO !!

Volgende uitdaging was Tanga, Tanga konden we enkel bereiken door terug naar DAR ES SALAAm te gaan en zo verder te gaan... Tanga een ingewikkelde stad daar kwamen we terecht bij een guesthouse imaren.. ofwel kort samengevat 3dollar per persoon, wat kan je hiervoor krijgen is een tweepersoonsbed en een drop/douche all inclusive... een drop is een gat in de grond ofwel beschaafd een Franse toilet... In Tanga is het te ingezikkeld we raakten steeds weer de weg kwijt maar hebben er beroep gedaan om de Cabonicaves te bezoeken met een gids 10dollar de ;an omdat we studenten waren.. prijzen hier moet je onderhandelen en nu zeker omdat het niet toeristisch seizoen is... s` avonds werden we door de gids vergezeld naar een prive strandje en hebben we nog een gezellige avond gehad en als eten kip met omelet enfrieten... alles samen echt LEKKER !!! Maak ik in Geel ook nog eens !

Na Tanga zijn we nu in ARUSHA... tegen Kenia en ergens aan de kilimanjaro.. hebbe we dieje al gezien , we weten het niet.. haha zoveel bergen hier dat het grappig is.. maar hier willen we een safari doen... verder is er niet zoveel gebeurd en kom ik binnen een week terug aan in Belgie.....

Ergens ben ik blij, maar ergens ga ik dit ook wel allemaal heel hard missen... Zoveel mooie plaatsen gezien en toffe mensen leren kennen.. de huzelijksaanzoeken blijven hier in Tanzania best wel beperkt en kunnen we nog vriendelijk afwijzen...

Ik moet afsluiten jammer genoeg !!! Foto,s volgen lqter kusjes iedereeen !!!

• 18 Juni 2015 - 12:07

Sarah Woody:

Ik denk dat iedereen die dit leest zo jaloers is op jou! :) xxx nog een dikke week! :)

• 18 Juni 2015 - 14:41

Silke:

Ik kom kip eten!!

• 19 Juni 2015 - 22:51

Soraya De Jonge :

Zo te zien een hele mooie reis gemaakt.Geniet nog van je laatste weekje ginder !!