Zondag/ rustdag.... - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Lisa verstegen - WaarBenJij.nu Zondag/ rustdag.... - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Lisa verstegen - WaarBenJij.nu

Zondag/ rustdag....

Blijf op de hoogte en volg Lisa

16 Februari 2015 | Congo, Democratische Republiek v, Elizabethstad

Bonjouuuur,

Zondag = rustdag, nee dacht het niet. Deze zondag 15/02/2015 ben ik samen met Pére Simon en Viktor naar een mis geweest in Ewa Bora een nieuwe wijk, waar arm en rijk zo wat door elkaar woont. Rijk is hier in mijn ogen te onderscheiden door de grote, hoge poorten en omheining die rond het huis staan.

Dus op zondag begint het hier met een mis. Omdat ik besloot om deze week eens mee te gaan naar de mis van Pére Simon moest ik al klaar staan om 6:45 want de mis begon om 7:00, maar pakt dat op zijn Afrikaans was en dat Pére Simon mij pas om 7:00 kwam ophalen.. ZUCHT ( ik kon een halfuur langer slapen dus.. haha) dus op weg naar de kerk om een viering mee te volgen die Pére Simon leidde. We werden in een volle kerk hartelijk ontvangen ( beeld de kerk maar in als een luxe scheur met ramen in, niet geschilderd, simpel beton, en plastieken terrasstoelen, wel was er sprake van een mezzanine als da ni fancy is). Hoe was de viering voor mij.. ZAALIG, zingen, dansen, klappen, blank wezen en dus bekeken worden door iedereen. De viering was deze keer in het Swahili's waar ik dus geen snars van heb verstaan. Maar het grappige is dat wanneer ze hier offers doen is dat ze echt met levende kippen, eenden, plateaus met eieren, wc papier( vraag me niet waarom, maar ja pakt dat god dat ook nodig heeft), houtskool,.... Naar voor. Ook is het hier normaal om een net geboren baby als priester omhoog te houden naar god, om god dus voor het doopsel kennis te laten maken met het kind ( zelf vond ik dat best wel wat grappig). Natuurlijk zijn al die offers achteraf voor Pére Simon ( behalve de babykes), goe leven hier zo'n priester.

Ook heeft Pére Simon Viktor en mij naar voor gevraagd voor de hele kerk. Het grappige was dat hij vroeg om ook iets te zeggen in de micro voor de hele kerk.. NJA zoals iedereen mij wel kent en mijn Frans niet echt zo zot is zei ik maar: JAMBOO (halo) .. De hele kerk WOEEHAHAHA WOOEEE.. en een reactie terug JAMBO SANA. Zalig dat.. dus vroeg ik maar ABARIE ( alles goed) weer de hele kerk WOOEEEHAHAHA WOOEE.. MOESOERIE ( het gaat goed) Maar vanaf ik moest overgaan naar het Frans liet ik Viktor maar aan het woord.

Achteraf zijn we samen met Pére Simon meegegaan om cadeaus te wijden met wijwater.. ja je leest het goed. Als hier een Koppel trouwt wijden ze de cadeaus met water en niet zoals wij wijden kennen maar het was eerder de cadeaus zeiknat maken tijdens een of ander gebed. Dit doen ze hier omdat ze erg gelovig zijn op vlak van hekserij, en ze dus zo de cadeaus tegen kwade bedoelingen willen beschermen. Dit gebeurd bij de doopvader van de bruid en achteraf mag deze een eerste pak kiezen om uit te pakken voor de bruid. Deze doopvader was een zeer boeiend man en sprak Engels, eindelijk eens wat mezelf kunnen uitdrukken in de woorden die ik zelf ken en goed beheers. Hij vertelde ons de historie achter het woord Muzungu. Muzungu is een woord dat doorheen de jaren geëvalueerd is, het is onstaan in de koloniale tijd waar wij als blanke hun hebben onderdrukt en dus riepen ze Muzungu om te roepen, PAS OP, OMDRAAIEN. Doorheen de jaren is dat geëvalueerd naar gewoon blanke is het niet negatief geladen. Al klinkt het soms wel nog negatief geladen als je het mensen hoort roepen.

Na het interessante gesprek en het wijden van de cadeaus zijn we onze salutations gaan zeggen tegen een kleine baby, Heel schattig. Bij dit gezin hebben we ook uitgebreid gegeten en gedronken. (papa ik moet u telleurstellen maar bananenbier is hier niet te kennen in Congo enkel in Rwanda zegt Pére Eric). Hier hebben ze een beetje te vergelijken met onze primus, genaamd Simba. Het grappige hier is dat het geen flesjes zijn van 25cl maar 75cl dus pfieuw voor mij soms wat teveel. Hier een pittig gesprek gehad over de verschillen tussen de vrouw in België en hier. Hier is het normaal dat de vrouw thuis blijft werken en voor de kinderen en het huishouden zorgt, en de man voor het geld. Hier word er ook voor een vrouw betaald met de goedkeuring van de ouders. Een heel verschil met het leven die we kennen als vrouw in België, maar respect voor de vrouwen hier in Afrika ze doen het goed die mama's, maar ook die papa's hoor! Het is alleen wat even wennen dat bij een bezoek aan vrienden er vaak geen vrouwen aanwezig zijn.

Na enkele bezoeken bij nog verschillende mensen zijn we eindelijk naar huis gegaan. Ik moet zeggen ik had nood aan rust en dus was het voor mij uitkijken naar een HOME SWEET HOME.

Maar eenmaal aangekomen thuis bleek het een familiedag te zijn en dus zat de living vol met mensen die ik niet kenden. Vandaar ook het chocomousse verhaal, voor ik het kon proeven was het opgegeten door de familie die op bezoek was. Ik denk dus wel dat het goed was, het zag er best gelukt uit. Maar dus die avond heb ik me wat asociaal gedragen en me wat afgezonderd met mijn muziek. Heel even snakte ik naar de rust van mijn eigen kamer in Geel. Maar ze zijn allemaal hier in het gezin wel echt vriendelijk en we lachen veel. Het is fijn om er zussen bij te hebben. Maar ik was nog zo blij dat ik om 22:00 mijn bed kon opzoeken.

Verder was het vandaag op mijn stage een dag zoals de andere. Nog wat zoeken naar wat ik wel en niet kan doen. De twee andere Brusselse studenten hebben vandaag hun eerste les gegeven in het Frans aan de jongeren die op bezoek komen vanaf 12:00. Ondertussen heb ik nog wat met Papa Emiel gewerkt aan de fiches van de kinderen die hier aanwezig zijn. En dat is het zo wat voor vandaag en dit weekend.

@Kelly: Valentijn hier, haha dat was met chocomousse maken en dus chocolade eten en gek genoeg is hier in de winkel het merk everyday aanwezig dus een beetje België. Ik heb hier samen met mijn zus Mira ook een melige film gezien en dus wat zielig gedaan. Was wel gezellig, maar geen aanzoeken ofzo hoor op 14/02/2015

@Hanne: je hebt de vele groetjes terug en vele knuffels !!! En de kinderen vragen constant naar u en Marijke en Najade(ofzo) en hoe het met jullie gaat. Dus er word hier nog geregeld over u gesproken. De foto van u gezin staat ook op de kast boven de tv. Het is hier wel gezellig in de familie, heel druk wel dus soms mis ik de rust wel. Maar ik mag ZEKER niet klagen.

@Bastiaan: Hier eten we 3 keer per dag. Zo eet ik hier 's morgens boterhammen met boter, met gebrek aan toespijs of choco. Momenteel mis ik het nog niet maar dat zal wel nog komen. 'S middags eet ik samen met Pére Eric en is het Westers eten. En 's avonds word er bij mij in het gezin de ene week om 18:30 gegeten en de andere dagen om 21:00 dat is afhankelijk van wie er kookt en wat er word gemaakt.

ps: Als je hier bij mensen op bezoek gaat, zoals ik zondag dus heb gedaan moet je altijd mee eten. Doe je dit niet zien ze dit als respectloos, met als gevolg dat ik mezelf dus echt overvol heb gegeten de zondag.

pss: Mijn bed word echt al mijn vriend, ik lig er echt goed op en kan al een hele nacht doorslapen ! WOEHOE..

Psss: Woody uw kalender maakt mij echt elke dag aan het lachen, en ik moet het elke dag vertalen naar het Frans voor mijn zussen! Goeie training dus!

Tot de volgende zou ik zeggen !
Bisous bisous ( en voor Kelly een kopkrabke )


  • 16 Februari 2015 - 20:57

    Kelly :

    Blij met mijn kopkrabke! :D

  • 17 Februari 2015 - 08:43

    Woody (Sarah) & Manuel:

    Jeej, blij dat het je aan 't lachen brengt en je je Frans ermee oefent!
    Ik ben echt zo jaloers op die mis! Da wil 'k ooit ook eens zien. :) xx

  • 17 Februari 2015 - 18:34

    Hanne:

    woooowooh, leuk om te horen! we moeten binnekort is skypen, lijkt me een goed idée :) als da gaat natuurlijk. kvroeg mij af, ben je water moeten gaan halen? da was echt ne killer voor mij int begin. en wat vind je van de fufu? ik was em echt beu op den duur. zeg trouwens maar dat het met najade en marijke goed gaat, heb ze vorige week nog gezien!

  • 18 Februari 2015 - 09:18

    Najade:

    Leuke manier om te volgen hoe het er in Bakanja nog allemaal aan toe gaat! :) Veel plezier en doe ze daar heel veel groetjes en zeker Père Eric, Cécile, frere Patrick en Emile! Geniet ervan!!

    Ps: Je hebt mijn naam juist geschreven ook al spreken ze het anders uit in Congo :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Het een en ander over mijn avonturen in Lubumbashi.

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 95059

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 26 Juni 2015

Stage in Congo

Landen bezocht: